top of page

Olej w automatycznej skrzyni biegów.



Coraz więcej kierowców chce mieć automatyczną skrzynię biegów.

Trudno się temu dziwić. Wraz ze wzrostem liczby samochodów na naszych drogach, ciągłymi korkami głównie w dużych aglomeracjach, takie rozwiązanie jest po prostu wygodne. Komu nie zdarzyło się podjeżdżać w korkach przed światłami lub skrzyżowaniem po kilka metrów?

Kierowcy coraz częściej są w stanie dopłacić do tego rozwiązania.

Skrzynie automatyczne już nie tylko w topowych i drogich wersjach. Kiedyś automaty były montowane głównie w samochodach marki premium lub w przypadku topowej wersji wyposażenia. Dziś producenci zabiegający o klienta, mając na uwadze nowe preferencje użytkowników mają w swojej ofercie skrzynię automatyczną niemal dla każdego produkowanego modelu. Nie ma co się temu dziwić. Popularność automatów jest całkowicie zrozumiała w dzisiejszych czasach. W dużych aglomeracjach gdzie system dróg pęka wraz ze zwiększającą się liczbą pojazdów to już niemal musthave.



Automatów będzie jeszcze więcej...

Elektryfikacja

Do tego stanu rzeczy musimy się przyzwyczaić. Elektryfikacja samochodów jest nieunikniona. Wyśrubowane normy ekologiczne w krótkim czasie wymusiły na producentach zmiany dotyczące napędów w produkowanych modelach. Niektórzy producenci zapowiadają szczerze, że za kilka lat ich samochody napędzać będą jedynie silniki elektryczne. Te jak już można zauważyć, współpracują jedynie z automatycznymi skrzyniami biegów, co wynika głównie z systemu pracy i rozdziału mocy silnika elektrycznego.



Za co odpowiada olej w skrzyni automatycznej?

Skoro producenci nie znaleźli do tej pory lepszego rozwiązania to, na pewno jest on ważny, bardzo ważny. Olej w skrzyni odpowiada za smarowanie, chłodzenie, ciśnienie a w niektórych układach odpowiada za przekazywanie siły napędowej i tak dalej można by wymieniać. Olej sprawia, że ta wysoce skomplikowana maszyna może działać.




Kiedy należy wymienić olej w skrzyni automatycznej?

W zależności od typu skrzyni i producenta wartości te są różne, ale średnio należy przyjąć, że przebieg 100 tyś. km powinien być tym maksymalnym. W internecie jest wiele opinii, że oleju w skrzyni biegów nie trzeba wymieniać. Nic bardziej mylnego. Każda skrzynia automatyczna to mechaniczny zespół pracujący i zużywający się. W czasie eksploatacji skrzyni dochodzi do powolnego ścierania się jej elementów, przegrzaniu również może ulec olej, co powoduje utratę części swoich właściwości. Dla zdrowia Twojego i Twojej skrzyni należy pamiętać o tym i wymieniać olej, aby nie było trzeba za jakiś czas wymieniać skrzyni biegów. To znacznie tańsze rozwiązanie


100 tyś. km - czas na wymianę oleju

Moja skrzynia nie działa już tak dobrze a nie jestem nawet w połowie przebiegu granicznego.

Im ciężej pracuje Twój samochód, tym więcej pracy ma Twoja skrzynia. Duże obciążenia spowodowane dużymi prędkościami, z jakimi Twoja skrzynia działa np. poprzez długą eksploatację samochodu na autostradach i jazda z wysoką prędkością lub ciągnięcie przyczepy mają duży wpływ na Twoją skrzynię. W takich sytuacjach należy częściej wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów.


Objawy niepożądane w pracy skrzyni automatycznej.

  • szarpanie podczas zmiany biegów,

  • długa zmiana biegów lub niewłaściwie dobrany bieg,

  • wycie z układu skrzyni.

Jeśli zauważysz te niepokojące objawy, jak najszybciej umów się na wymianę oleju w Twojej skrzyni automatycznej.


Systemy wymiany oleju w skrzyni automatycznej.

Bez wchodzenia w szczegóły:

  • dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów jest procesem, który umożliwia wymianę CAŁEGO oleju w układzie,

  • statyczna (zwana grawitacyjną)- część oleju pozostaje w skrzyni.

Poniżej przedstawimy pokrótce jakie oleje klasy ATF (AUTOMATIC TRANSMISION FLUID)można spotkać na rynku.


ATF DEXRON IID – jest cieczą do przekładni automatycznych starszego typu (od 1981r ), coraz rzadziej stosowaną, mającą głównie zastosowanie w przekładniach producentów General Motors DEXRON® IID, Ford MERCON


ATF DEXRON III – jest olejem nowszej generacji niż ATF IID, (od 1994 r) również stosowany m.in. w automatach General Motors DEXRON® IID, Ford MERCON, wszystko oczywiście zależy od wymaganej specyfikacji


ATF +4 – wymagany przez producentów z rynku amerykańskiego takich jak Chrysler Plymouth Jeep Dodge Lancia Fiat oraz RAM


ATF DEXRON VI – jest olejem zaprojektowanym by spełnić oczekiwania przekładni gównie General Motors wyprodukowanym po 2006 roku


ATF Multi Vehicle, Multi ATF (panuje rożne nazewnictwo) - dość uniwersalny produkt zalecany do skrzyń biegów produkowanych przez wielu europejskich, północnoamerykańskich orazjatyckich producentów. Oleje tej klasy spełniają wymagania m. in. producentów takich jak Audi, BMW, Chrysler, Daimler, Ford, Honda, Hyundai, Jaguar, KIA, MAN, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Suzuki, Toyota, Volkswagen i Volvo,


ATF przeznaczony do przekładni DSG – w pełni syntetyczny olej specjalnie do stosowania w przekładniach DCT najnowszej generacji (Double Coupling Transmission) grupy VAG. Jest przeznaczony do szybkiej i sportowej zmiany biegów


ATF CVT – przeznaczony dla szerokiej grupy samochodów osobowych, wyposażonych w przekładnię typu CVT


ATF 6HP / 8HP przeznaczony do przekładni automatycznych firmy ZF stosowanych m.in. w BMW


Oczywiście powyższe opisy mają tylko charakter poglądowy ponieważ producenci tacy jak ZF, BMW, MB, VW, Voith wprowadzają swoje własne normy dla coraz to nowszych automatycznych skrzyń biegów i normy oraz specyfikacje stale się rozwijają


W związku z tym ZAWSZE dobierając olej do swojego automatu należy robić to w zgodzie z normą narzuconą przez danego producenta.


 

Mamy nadzieję, że ten artykuł pomoże Wam uświadomić sobie znaczenie tego ważnego czynnika w Waszych samochodach. Zapraszamy do Polubienia naszego fanpage. Niedługo dostarczymy Wam następnych ciekawostek ze świata płynów eksploatacyjnych, które jak wierzymy będą pomocne i podniosą bezpieczeństwo Waszych podróży zarówno tych długich i tych krótkich.


Do następnego

Redakcja milmar.net.pl





Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page