Po Polskich drogach znacząca większość samochodów to te, które są wyposażone w systemy wspomagania kierownicy typu hydraulicznego. Producenci jednak dość szybko "przesiadają się" na systemy wspomagania elektrycznego w nowych modelach. Na co należy zwrócić uwagę jeśli w naszym samochodzie znajduje się ten pierwszy?
Jak działa wspomaganie kierownicy?
Kiedyś samochody nie posiadały wspomagania kierownicy a co za tym idzie zmiana kierunku jazdy, głównie na postoju wymagała użycia dużej siły aby móc skręcić kołem kierownicy. Z czasem producenci zaczęli wyposażać coraz to nowsze samochody w systemy wspomagania kierownicy. Dziś jest to już standardem.
Sposób działania wspomagania kierownicy polega na wtłoczeniu pod odpowiednim ciśnieniem oleju do systemu wspomagania za pomocą pompy hydraulicznej, ta pobiera napęd z silnika samochodu. Tłocząc specjalny olej wypełnia układ.
Systemy wspomagania kierownicy wpływają nie tylko na łatwość manewrowania kierownicą. W dużym stopniu mają znaczenie dla bezpieczeństwa.
Co takiego wypełnia układ wspomagania kierownicy?
Olej. Chociaż ten pracuje w mniej wymagających warunkach niż np. olej silnikowy, to również musi odznaczać się określonymi właściwościami i podlega okresowej wymianie. Należy bowiem pamiętać, że płyn w układzie wspomagania kierownicy jest poddawany ciśnieniu.
Co istotne, olej w układzie kierowniczym służy nie tylko do wspomagania siły, jaką trzeba użyć podczas skrętów kierownicy. Jego zadaniem jest także konserwacja i smarowanie całego układu.
Płyn do wspomagania układu kierowniczego... jaki kolor ?
Kiedyś kolor płynu do wspomagania mówił wszystko, dziś nie jest tak do końca.
W starszych samochodach stosowany jest olej ATF II lub ATF III koloru czerwonego, np. w grupie VAG koloru zielonego. Grupa PSA zaleca płyn koloru w odcieniach różowego, zdarzają się także kolory niemalże bezbarwne.
Barwa nowoczesnych płynów do wspomagania często zależy od producenta danego pojazdu, warto więc nie tylko skupiać się na kolorze ale także na spełnieniu określonej normy wymaganej przed danego producenta samochodu
Czy płyny do wspomagania układu kierowniczego można mieszać?
Nie. Tu występuje ta sama zasada jak w przy olejach silnikowych. Płynów o równych składach chemicznych nie można mieszać. Wymieszanie może spowodować awarię całego systemy wspomagania.
Kiedy wymieniać płyn kierowniczy?
Należy pamiętać, że płyn do wspomagania układu kierowniczego podlega okresowej wymianie. Kiedy? Z tym bywa równie, ponieważ producenci podają różne wskazania dl swoich aut. Najlepiej kierować się zaleceniami producenta. Te znajdziemy w książce obsługi samochodu lub internecie.
Co jeśli nie mogę znaleźć tej informacji?
Ogólna zasada jest taka, że płyn w układzie kierowniczym należy wymieniać nie rzadziej niż co 100 tyś. km lub raz na dwa lata. Jeśli jednak mamy do czynienia w płynem mineralnym w naszym samochodzie zaleca się szybszą wymianę.
Oznaki konieczności wymiany płynu?
Jest kilka symptomów sygnalizujących potrzebę wymiany płynu wspomagania układu kierowniczego:
opór podczas skrętu kierownicą
przy maksymalnym skręcie kół słychać hałas (wycie)
Symptomy te mogą oznaczać, że w systemie jest zbyt niski poziom płynu. Jeśli mieścisz się w czasie zaleceń wymiany a sam płyn jest "świeży" możesz dolać płynu lub kiedy płyn uległ przegrzaniu i stracił swoje właściwości. Wtedy bezwzględnie należy go wymienić.
Płyn należy wymienić także wówczas jeśli zmieni on swój kolor na ciemnobrunatny lub wręcz czarny. To również sygnał, że płyn albo jest przegrzany, albo przepracowany. Zmianę barwy płynu można zaobserwować w zbiorniczku wyrównawczym. Problem w tym, że nie w każdym samochodzie zbiorniczek jest przezroczysty. Warto kupić strzykawkę w aptece, wyciągnąć niewielką ilość ze zbiorniczka celem własnej analizy.
Mechanicy często wskazują, że ciemnienie płynu idzie w parze z wyciem pompy, oporem kierownicy.
Jeśli zauważysz taki symptomy najlepiej będzie jak wymienisz płyn w całym układzie . Jest to znacznie tańsze niż późniejsze usuwanie awarii układu wspomagania.
Czy mogę samodzielnie wymienić płyn do wspomagania?
Tak...
Co będzie potrzebne?
trochę czasu
strzykawka
pojemnik na stary płyn
rękawiczki (mile widziane)
Procedura wymiany płynu
przy pomocy strzykawki wysysamy płyn ze zbiorniczka i zalewamy świeży;
odpinamy wąż powrotny pompy wspomagania do zbiorniczka wyrównawczego i podstawiamy pusty pojemnik;
na wyłączonym silniku kręcimy kierownicą od lewej skrajnej do prawej, lub odwrotnie :)
pompa sama będzie nam wytłaczać płyn;
kontrolujemy poziom płynu w zbiorniczku dolewając świeżego tak aby nie spadł poniżej minimum (wtedy zapowietrzy nam się układ);
czynność powtarzamy do momentu aż będzie nam wyciekał świeży płyn, wówczas z powrotem spinamy waż powrotny a poziom płynu uzupełniamy do maksimum;
zapalamy silnik i ponownie kręcimy kierownicą od lewej skrajnej do prawej , w momencie kiedy poziom płynu przestanie nam spadać będzie to oznaczało koniec operacji.
Mamy nadzieję, że ten artykuł pomoże Wam uświadomić sobie znaczenie tego ważnego czynnika w Waszych samochodach. Zapraszamy do Polubienia naszego fanpage. Niedługo dostarczymy Wam następnych ciekawostek ze świata płynów eksploatacyjnych, które jak wierzymy będą pomocne i podniosą bezpieczeństwo Waszych podróży zarówno tych długich i tych krótkich.
Do następnego
Redakcja milmar.net.pl
תגובות