
Zacznijmy od ciekawostki...
Najlepszym płynem o właściwościach chłodzących jest woda. Jest skuteczniejsza od wszelkich płynów chłodniczych, jest również kilkukrotnie lepsza od olejów oraz stanowczo lepsza od powietrza.
Czemu więc do układu chłodzenia silnika w naszych samochodach nie wlewamy zwykłej kranówki?
Wady wody? Woda ma swoje wady, te niestety eliminują ją jako użyteczną w chłodzeniu układów w naszych samochodach. Podstawowy są właściwości korozyjne na styku z elementami metalowymi, a tych w układzie chłodzenia jest cała masa oraz, co gorsza zdolność do zamrażania w temperaturach poniżej 0 stopni Celsjusza co jest niedopuszczalne w naszych warunkach klimatycznych. Ta ostania wada wpływa na niemożliwość zastosowania wody w układzie chłodzenia w sposób całkowicie ją dyskwalifikujący.
Nie wlewamy wody...
Płyny chłodnicze
Eliminacja wody jako podstawowego czynnika chłodzącego wymusiła na producentach potrzebę wynalezienia optymalnych do użytku cieczy chłodzących do zastosowania w układach chłodzenia naszych silników i tak powstały płyny chłodnicze.
Funkcja płynu chłodniczego
Aby nasz silnik pracował w optymalnych warunkach, długo, nie narażając nas na dotkliwe i drogie naprawy, musi być chłodzony. Proces chłodzenia silnika do wartości optymalnych dla jego działania odbywa się za pomocą układu chłodzenia, w szczególności pracy chłodnicy i pompy wody, nienagannej szczelności wszystkich przewodów, a także krążącego w obiegu płynu chłodzącego.
Płyn chłodniczy odpowiada za odbierania energii cieplnej wytwarzanej w trakcie jego pracy i przenoszenie jej do chłodnicy. Dzięki odpowiedniemu składowi chemicznemu płyn ma również za zadanie zapobiegać korozji kanałów chłodniczych oraz gromadzeniu się kamienia.
Układ chłodzenia silnika?
Poniżej przedstawiamy zasadę działania układu chłodzenia oraz drogę, jaką w czasie jazdy płyn chłodzący musi przebyć.

Czemu płyn?
Płyn chłodniczy ma imponującą zdolność magazynowania energii cieplnej, przenoszenia jej w układzie chłodzenia i ostatecznie chłodzenia. Płyny chłodnicze posiadają jeszcze kilka rozwiązań tj. dzięki zawartości 50% glikolu etylowego lub propylenowego, jest cieczą niezamarzającą. To wyklucza ryzyko zamarznięcia płynu w układzie, co w konsekwencji oznaczałoby uszkodzenie przewodów, chłodnicy, a nawet bloku silnika.
Kontrola poziomu płynu chłodniczego
Jak już się zapewne domyślasz płyn chłodniczy w Twoim samochodzie odgrywa bardzo ważną funkcję. Nie należy więc go lekceważyć. Ważne jest abyś co jakiś czas zaglądał pod maskę swojego samochodu i tak jak to jest w przypadku innych płynów i oleju sprawdzał również poziom płynu chłodniczego.
Jak sprawdzić poziom płynu chłodniczego?

Każdy zbiorniczek w Twoim samochodzie posiada specjalną podziałka w zakresie której płyn musi się znajdować. Ważne jest aby nie było go więcej ani mniej. Pamiętaj, że w każdym przypadku zalecany poziom płynu określa producent na podstawie szczegółowych badań. Trzymajmy się więc jego wytycznych...
Jeśli zauważysz ubytki w ilości płynu a jest on jeszcze "świeży" możesz go dolać. Ważne jest aby jednak był to ten sam płyn. Płynów nie mieszamy.
Jak często wymieniać płyn chłodniczy?
Formuła płynów chłodniczych bazuje na wielu środkach chemicznych, których celem jest łagodzenie i niwelowanie żrących właściwości płynu. Nic nie jest wieczne i tak w przypadku płynu. Po kilku latach obniża się jego sprawność. Skutkuje to nierzadko pojawieniem się rdzy, przegrzewaniu się silnika a ostatecznie może doprowadzić do jego uszkodzenia i tym samym kosztownych napraw.
Każdy z producentów samochodów określa interwały wymiany poszczególnych płynów. Najczęściej jednak wszyscy są zgodni i podają je w zakresie, od 2 do 5 lat,
przy czym co dwa lata powinniśmy wymieniać płyn typu IAT, w przypadku płynu OAT interwał wymiany można wydłużyć maksymalnie do 5 lat.
płyn typu IAT - wymieniamy co 2 lata
płyn typu OAT - wymieniamy co 5 lat
Jaki płyn chłodniczy wybrać do samochodu?
Płynu chłodnicze możemy podzielić na trzy grupy, te różnią się rodzajem oraz ilością dodatków, szczególnie tych antykorozyjnych.
1. Płyn typu IAT jest już wiele lat z nami lecz wyróżnia się wieloma również negatywnymi właściwościami, takimi jak:
tworzenie się złogów
zatykanie kanalików w chłodnicy
Negatywne skutki pojawiają się gdy płyn jest już przepracowany, warto więc zadbać o jego częstszą wymianę.
2. Płyny typu OAT są znacznie lepsze, bogate są w kwasy organiczne tworzące dużo większą ochronę, mają podwyższoną trwałość
3. Płyn typu HOAT to hybrydowy płyn chłodniczy łączący wszystkie zalety obu wcześniej wspomnianych płynów
Czy kolor płynu chłodniczego ma znaczenie?

Jeśli lubisz kolor różowy albo bardzie odpowiada Ci ten zielony to tak. :)
W innych przypadkach odpowiedź brzmi NIE.
Kolor płynu zależy od barwnika w nim zastosowanego, te jaskrawe mają pomóc w ewentualnym odnalezieniu nieszczelności w układzie chłodzenia.
Koncentraty do chłodnic?
Jeśli znalazłeś produkt tego typu i chcesz go zastosować to pamiętaj o kilku ważnych sprawach:
koncentrat należy wymieszać w odpowiednich proporcjach
nigdy nie będzie tak dobry jak ten wyprodukowany i testowany przez producentów
do mieszania koncentratu należy użyć jedynie wody destylowanej
mniej odporny na zamarzanie
Czy więc warto?
Jak wymienić płyn chłodniczy?
Będziesz potrzebować:
pojemnik na start płyn
lejek
wodę destylowaną
płyn do czyszczenia chłodnicy
UWAGA: wymianę płynu chłodzącego wykonujemy tylko na zimnym silniku !
Procedura wymiany:
odkręć nakrętkę zbiorniczka oraz korek chłodnicy;
znajdź zawór spustowy (na dole chłodnicy) i podłóż pod niego pojemnik;
odkręć zawór i poczekaj aż stary płyn spłynie;
stary płyn oddaj do zakładu utylizacyjnego (nie wylewaj do kanalizacji);
wlej płyn czyszczący postępuj zgodnie z opisem na opakowaniu producenta;
po wypłynięciu całości płynu czyszczącego zakręć zawór spustowy;
do zbiorniczka wlej preparat czyszczący oraz wodę destylowaną w ilości aby osiągnąć maksymalny poziom zapełniania zgodnie z podziałką;
nie zakręcaj korka zbiorniczka;
uruchom silnik i włącz ogrzewanie;
pozwól jednostce pracować ok 10 minut;
wyłącz silnik i zaczekaj aż ostygnie;
zlej płyn czyszczący odkręcając zawór spustowy (na dole chłodnicy) do pojemnika
procedura ta jest najczęściej spotykana, jeśli jednak producent Twojego płynu czyszczącego zaleca inną zastosuj się do niej;
zakręć zawór spustowy;
wlej nowy płyn chłodzący do wartości wskazanych na zbiorniczku;
teraz trzeba odpowietrzyć układ
nakrętka zbiorniczka musi być odkręcona;
uruchom silnik i obserwuj poziom płynu ;
jeśli układ być zapowietrzony w zbiorniczku pojawią się pęcherzyki powietrza a płynu powinno ubyć:
uzupełnij płyn i mocno ściśnij gumowe przewody układu chłodzenia wyciskając z nich resztko powietrza do zbiorniczka;
zakręć korek zbiorniczka na płyn i uruchom ogrzewanie w samochodzie;
jeśli z kratek wentylacyjnych leci ciepłe powietrze, układ jest prawidłowo odpowietrzony.
Czas na podsumowanie:
płyn IAT wymieniamy co 2 lata
płyn OAT wymieniamy co 5 lat
płyn IAT sprzyja tworzeniu złogów w chłodnicy
płyn OAT jest bardziej dopracowany
nigdy nie zamieniaj płynu chłodniczego na wodę
wystrzegaj się koncentratów
kolor płynu nie ma znaczenia
Mamy nadzieję, że ten artykuł pomoże Wam uświadomić sobie znaczenie tego ważnego czynnika w Waszych samochodach. Zapraszamy do Polubienia naszego fanpage. Niedługo dostarczymy Wam następnych ciekawostek ze świata płynów eksploatacyjnych, które jak wierzymy będą pomocne i podniosą bezpieczeństwo Waszych podróży zarówno tych długich i tych krótkich.
Do następnego
Redakcja milmar.net.pl
Comments